Saturday, June 15, 2002

دولت ايران امسال ميلياردها تومان و ميليونها دلار هزينه بهبود راههای کشور خواهد کرد (خبر کیهان). هر چند اعداد و ارقام اين خبر چندان دقيق نيستند (چرا که تيتر و متن خبر با يکديگر همخوانی ندارند) ولی نشان از سرمايه‌گذاری نسبتاً بزرگی برای بهبود راههای کشور دارد. سال گذشته که برای مدت کوتاهی در ايران بوديم، وضعيت راههای بين شهری (و همچنين درون شهری) تأسف‌بار بود. خط‌کشيهای راهها از هيچ قانونی پيروی نمی‌کردند و از علائم هشدار دهنده مناسب خبری نبود. برای مثال در ميانه جاده‌ای که در حال تعمیر بود انواع و اقسام تابلوهای راهنمايی مشاهده می‌شد بجز تابلويی مانند "کارگران مشغول کارند". بيچاره کسانی که با وضعيت ايران آشنايی نداشته باشند و بخواهند در ايران رانندگی کنند. يا از خطوط سبقت گرفتن (Overtaking Lane) که در جاده‌های استراليا به فراوانی می‌توان مشاهده نمود، خبری نبود. اينگونه خطوط که در هر چند کیلومتر ساخته می‌شوند، به رانندگان اجازه می‌دهد که با امنيت کامل از خودروهای کندرو پيشی بگيرند. برای جاده‌هايی مانند هراز و چالوس و فیروزکوه که امکان تعريض تمام جاده وجود ندارد، ساخت چنين خطوطی می‌تواند بهترين گزينه باشد، هم برای افزايش ضريب امنيت جاده‌ها و هم جلوگيری از هزينه‌های سرسام‌آور احداث بزرگراهی مانند "تهران-چالوس" که مشخص نيست چه موقع به بهره‌برداری خواهد رسيد.
شايد کسی بپرسد اين موضوع چه ربطی به گياهشناسی دارد، عرض می‌کنم: همان سال گذشته که در ايران بوديم با تماشای نواحی ظاهراً جنگلی (اينکه می‌گويم "ظاهراً" دليل دارد و آن اينکه با وضع کنونی ما پوششی به نام جنگل در ايران نداريم، جنگل تعريف خودش را دارد که شايد در جای خود به آن بپردازم) شمال کشور، دل آدمی به درد می‌آمد. حال همين رويشگاههای رو به نابودی را با احداث بزرگراه و بدنبال آن احداث بناهای بيشتر و گسترش شهرها، با شتاب بيشتری نابود می‌سازند. مسئولان محترم در سازمان جنگلها و مراتع، که حتا آمار قابل اعتمادی از وسعت جنگلها و مراتع کشور در دست ندارند، یا توجه ندارند یا نمی‌دانند که باريکه جنگلی شمال کشور فقط ارزش حفاظتی دارند و نه ارزش برداشت و استفاده اقتصادی. دليل آن هم سيلهای چند ساله اخير در منطقه شمال کشور!

Friday, June 14, 2002

در نظر دارم بانک اطلاعاتی درباره گیاهان ایران درست کنم که نام علمی و بومی، مترادفهاَ، نمونه تیپ، شرح اصلی گونه و تا حد ممکن اطلاعاتی همانند پراکنش جغرافیایی و تصویر آنها را دربرگیرد. البته هنوز در مرحله فکر درباره آن هستم و امیدوارم وقتی برای درست کردن و در دسترس قرار دادن آن برای عموم بویژه دانشجویان و دانش‌پژوهان پیدا کنم. اینگونه کارها بیشتر کار تیمی و پرمشقتی است که نیاز به سالها صرف وقت و هزینه دارد. به هرحال هر چه در توان باشد انجام خواهم داد. نمونه‌ای از اینگونه کارها را می‌توانید در اینجا و اینجا ببینید. هرچند فهرست نخست دربرگیرنده گیاهان ایران نیز هست، ولی تمامی اطلاعات مورد نیاز دانش‌پژوه ایرانی را در بر نمی‌گیرد.

Thursday, June 13, 2002

نمی‌دانم کسی توی این بروبچه‌های ایرانی پیدا خواهد شد تا برای غلطهای املایی که به هنگام تایپ فارسی روی می‌دهند، راه حلی همانند زبان انگلیسی و زبانهای دیگر ارایه بکند یا نه؟ یعنی واژه‌نامه‌ای فارسی که دارای واژه‌های فارسی صحیح بوده، و بتوان از آن در محیط ویندوز استفاده نمود (یا دست کم در MS-WORD). به نظر من بهترین و کارآمدترین روش گسترش زبان فارسی صحیح همین است و فرهنگستان زبان فارسی اگر آدم درست و حسابی در میانشان باشد، باید همین ایده را دنبال کنند. نه اینکه با بخشنامه امر کنند که به جای واژه کامپیوتر از رایانه استفاده کنید! ولی خودشان به هنگام صحبت، و یا حتا نوشتار زحمت بکار بردن واژ‌ه‌هایی را که خود ابداع یا تصویب نموده‌اند، به خود نمی‌دهند. اگر این ایده را دنبال کنند بطور بسیار ساده‌ای می‌توان در گام نخست صحیح نوشتن را گسترش داد، و در گام بعدی واژه‌های فارسی را در آن گنجانده و رواج داد.

چند روز پیش درباره American Journal of Botany نوشتم که می‌توان مقالات آن را به رایگان دریافت نمود. متأسفانه این مجله هم مانند بسیاری از مجله‌های دیگر دریافت مقالات را به خرید آنها محدود کرد و بدین ترتیب از این پس باید برای دریافت مقالات باید مجله را مشترک شد.

Wednesday, June 12, 2002

خبرنامه الکترونیکی گیاهشناسی دانشگاه اوکلاهما را می توانید در اینجا بخوانید، یا اگر مایل باشید می توانید خبرنامه را مشترک شده و هر از چند گاهی آنرا دریافت نمایید.

Sunday, June 09, 2002

لیستی از مجله های الکترونیک در همه زمینه های علمی را می توانید در این سایت پیدا کنید و البته گیاهشناسی نیز بخش ویژه خود را در این سایت دارد. برای دریافت مقاله های کامل بسیاری از این مجله ها باید پول پراخت نمود، ولی برخی دیگر به صورت رایگان هستند. البته چکیده مقاله های این مجله ها را می توان به رایگان دریافت نمود.

فهرست هرباریومهای دنیا را در Index Herbariorum می توان پیدا نمود که قبلاً بصورت کتاب منتشر می شد و از چند سال پیش بر روی سایت باغ گیاهشناسی نیویورک قرار گرفته است. جالب آنکه تعدادی از هرباریومهای ایران نیز در این فهرست قرار دارند، گذشته از اینکه تا چه حدی با هرباریومهای استاندارد فاصله دارند.