Wednesday, January 29, 2003

استفاده از نیم‌فاصله در تایپ متنهای فارسی در محیط Word مشکل بسیاری از استفاده کنندگان از این برنامه بوده است. مثلا برای تایپ "می‌شود" به گونه‌ای که حرف "ی" به حرف "ش" نچسبد راههای گوناگونی پیشنهاد شده است که این روش یکی از آنهاست، که به نظر من لقمه را دور سر چرخاندن است. تصور کنید که شما در متن مورد نظر از نشانهای ؛ یا : در جای خودشان هم استفاده کرده‌اید، آنگاه اگر از این روش استفاده کنید در خواهید یافت که چه بلایی بر سر متن شما آمده است. روشی که خودم استفاده می‌کنم، یعنی استفاده از کلید میان‌بر بدین ترتیب است:
در برنامه Word از منوی Tools زیر منوی Customize را انتخاب کنید، در پنجره‌ای که باز می‌شود، بر روی کلید Keyboard کلیک کنید:

پنجره‌ی دیگری باز می‌شود با عنوان Customize Keyboard. در این پنجره در قسمت Categoriesبر روی Common Symbols کلیک کنید و سپس در قسمت سمت راست بر روی No-Width Optional Break که همان "نیم فاصله" معروف است، کلیک کنید. سپس در قسمت Press New Shortcut Key ترکیبی از کلیدهای دلخواه را وارد کنید مانند Alt+J.

سپس پنجره‌ها را ببندید. ازین پس برای تایپ نیم فاصله از کلید میانبری که تعریف کرده‌اید استفاده نمایید.
از روش بالا فقط در برنامه Word می‌توان استفاده نمود و برای تایپ نیم فاصله در برنامه‌های دیگر مانند بلاگر از روشهای دیگری باید بهره برد: مثلا در بلاگر می‌توانید با فشردن کلید Alt و تایپ 0157 استفاده نمایید.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home